måndag 5 augusti 2013

NeverNeverLand träff, Tullgarn!

I söndags var jag och min Fyrklöver vid Tullgarnsslott på NeverNeverLands årliga sommarträff. Varmt och vackert väder hade vi och vi träffade många härliga människor och deras helt underbara hundar.
 
Så vackert vid Tullgarn!

 
Ett snyggt gäng!

 
Vackra Greyhounds!


För lilla Ozzy var det första hundträffen han var med oss och han var superduktig! Både med andra hundar och med att vänta när matte jobbade. Vår uppgift för dagen var att visa Rallylydnad och Klickerträning, superskoj tycker jag som brinner för båda sakerna! Jag byggde upp en bana och hade lite lösa skyltar som man kunde kika på och så hade jag en liten Klickerhörna.

Rallylydnadsplanen!
 
 
Tyvärr var det inte så många som var nyfikna på Rallylydnad men några kom och undrade och några som hade kört Rally innan kom och testade banan, superduktiga var de. Jester och Gilly fick i alla fall köra banan ett par gånger och de var superduktiga de också, speciellt Jester blev jag imponerad över som jag bara kört lite med han kunde alla momenten jag bad om utan problem, sen finns det ett och annat att slipa på förstås. Tyvärr var det så varmt så jag kunde inte hålla mina hundar igång på planen som jag önskat under dagen utan det blev korta vändor för att sen söka skugga under det träd vi placerat oss under. Klickerträning var det några fler som kom och frågade om och jag visade hur vi startat med vår träning, kul!
 
Vi väntar när matte och Gilly tränar.

 
Yougis bästa plats för dagen. Han avskyr flugor så hans bur var han glad i för dit in kom inga flugor och störde honom.


Nu är vi inte proffs på något sätt utan glada amatörer men det är roligt att få visa det vi tycker är skoj och hoppas att fler får upp ögonen för det. Tycker ibland att det finns en liten fördom hos vinthundsfolk och det är att deras hundar inte kan, det är ingen ide och att de inte behöver. Visst kan jag hålla med om att de inte kräver aktivering på det sättet men bra av det de mår de och det bästa av allt är man har så roligt tillsammans och får ett så härligt samspel med sin hund. Att vinthundar inte kan det håller jag inte med alls med om, det handlar om husse eller matte, man får tänka i lite nya banor och vara grymt positiv hela tiden under träning, en dålig dag kan man inte ha då kan man lika gärna hoppa över träningen den dagen. Det bästa av allt med vinthundar man kan hoppa över träningen både en och flera dagar utan att hundarna river huset för det, men glada blir det när man sen plockar fram träningssakerna igen.

Liten Ozzy då! Jo han skötte sig som sagt super och han såg ut att ha tillhört min flock i evigheter. Var lite pipig efter matte till en början som den mattegris han blivit men det gav sig och han kunde lugnt sitta med de andra och hålla koll på mig när jag tränande med någon av de andra. Nyttig träning med passivitetsträning även för en liten kille och inget som var svårt för honom! Han såg även till att vakta vår plats så inget monster kom och tog oss eller våra saker... morra det kan han men inget skällande i alla fall. Världens goaste lilla vakthund!

Jag håller kollen så ingen tar oss eller våra saker!

 
Inte svårt att koppla av här inte!

 
Efter träffen åkte vi hem till min pappa som vi grillade hos på kvällen. Hundarna fick då springa av sig lite när de blivit svalare ute och söka godis på tomten, belöning efter en hård arbetsdag för Fyrklövern.
 
Mums, blodpudding!
 
 
Gilly full i bus som alltid, min busloppa!


 
Liten Ozzy är full i bus han också och även han fick springa lös en stund, superduktig på inkallning och håller sig nära mig! Jester rätt oberörd av Ozzys framfart...  Ozzy är det där gråa suddiga som far fram på bilden.


 
Mys har vi alltid tid för!

 
Mera godissök, Ozzy tycker det är precis lika roligt som de andra! Yougi han hade gett upp däremot och då är han trött när han säger nej till godissök...

 
soffan var en bättre plats när man är trött.

 
När vi åt så la sig Jester och Gilly bredvid oss på filten helt lugna som de är, det trots att Gilly jagat en av pappas katter en liten stund tidigare... men hon blev så rädd för katten när den blev arg så hon tvärnitade och kom när jag ropade! Inte för att hon lärde sig ett dugg av det, de katter som vi mötte på morgonpromenad idag var lika intressanta som vanligt och visst var hon tvungen att både krumbukta i kopplet och yla lite efter katterna, tokfia!

 
Ozzy han ligger i knäet han, myskillen! Ja han får ligga där när vi äter också, lite bortskämd har man all rätt vara här hemma.


Väl hemma igen var vi alla lika trötta och stöp ner i sängen. Liten Ozzy han blev superglad när vi kom hem igen och sprang runt och viftade på svansen i lycka, helt klart känner han sig riktigt hemma här nu, härligt.

Inga kommentarer: