lördag 31 augusti 2013

Matsedel!

Här hemma äter alla hundarna Nordic färskfoder och jag är verkligen supernöjd och har varit det hela tiden! Även Ozzy som inte bott hos oss så länge äter färskfoder och från att ha bajsat stora högar (större högar än mina stora Tre) är det nu små fasta korvar, för att prata om skit... Jag tycker även att han fått blankare päls och byggt mer muskler, om musklerna beror på maten eller att vi är ute mycket skogen och går i ojämn terräng det vet jag inte men jag tror att det är en kombination av både och.

Idag har vi köpt hem ett gäng Muschkorvar.
 

Jag har ett tag kikat lite på barf och läst på om det utfodringssättet men jag är nog lite för lat och så är jag så nöjd med färskfoder både pris och fodret i sig. Samtidigt vill jag ha mer variation på köttet som hundarna äter. I Nordic är det enbart oxkött och jag vill ge annat som lax, kyckling mm, jag tror att det är de bästa för att hundarna verkligen ska få i sig allt de behöver. Jag har under en längre tid nu gett råa kycklingvingar och rått kött/ben som broskben och flatbones som är väldigt uppskattat här hemma. Vi har även testat lite Muschkorvar och hundarna har ätit dem med god aptit. Tidigare blandade vi ofta i lax i maten ett par gånger i veckan men jag har inte fått tag på det genom Nordic på ett bra tag nu. Så nu har jag bestämt mig för att blanda mer och har nu skrivit matsedel för veckans alla dagar.


Basen kommer vara Nordic special + (funderar på att gå över till deras spannmålsfria men först måste vi tömma frysen...) både morgon och kväll. På kvällarna kommer jag däremot blanda i Musch korvar i maten och de finns i olika smaker/köttsorter, jag har nu köpt hem 5 olika sorter x2. Tisdagar kommer de fortsätta att få varsin kycklingvinge till kvällsmaten och på lördagar får de flatbones eller broskben, det för att ge dem lite att tugga på och så får de ben, även om det bara är en liten del då det mest är brosk, vilket är bra för kalkmängden. Fredagar kommer fortsätta vara en fredagsmysdag så då blir det märgben, grissvans eller oxsvans. Så ser matsedeln ut för tillfället med det jag har hemma i frysen nu. Ska bli spännande att se vad Fyrklövern tycker om sin matsedel nu, egentligen ingen större skillnad förutom att de får Muschkorvar i maten nästan varje dag. Jag tror och hoppas att det här blir super och att pälsen blir ännu glansigare, hundarna ännu piggare, mer snygga muskler och så hoppas jag när jag nu gjort om lite i mängden mat att Gilly lägger på sig lite då hon nu blivit lite tunn. Hon är i och för sig snygg i kroppen men snart kommer en vinter och hon kan inte fortsätta gå ner som nu! Yougi han har gjort tvärtom han har gått upp lite så han vill jag bromsa så han inte går upp mer för då blir han rund och det vill jag inte. Jester och Ozzy de håller sig bra i kroppen just nu, alldeles precis så som de ska vara tycker jag.

Råa kött hyllan!

Inga kommentarer: