onsdag 19 juni 2013

Ny utmaning - Tasstarget!

Varje torsdag kommer det en ny utmaning i Dogparkour och torsdagen som var då kom utmaningen tasstarget. Det är något som vi tränat på en del hemma så det var inte nya saker för oss, men vi har inte byggt vidare på det som att ta med sig musmattan som vi använder som target ut för att tex sätta tassarna mot ett träd eller på en bänk mm. Både Gilly och Jester är inklickade på att sätta tassen på en musmatta så det har vi bara kört lite repetition på hör hemma under veckan och både visst vad som gällde när de såg musmattan. Men de hade båda glömt att man ska ha båda tassarna på... det får vi träna in igen med klickern. Nästa steg är att ta med musmattan ut på promenaderna och jobba med att få dem att sätta tassarna mot olika föremål. Tanken är den att man ska ta bort musmattan och bara kunna peka och använda ett kommando som tass på/tassar på vilket jag har tänkt använda och att hunden då sätter sina tassar på det föremål man pekar på.




Yougi då... jodå han har också tränat men med honom har jag börjat från början med den här träningen. Han har sen efter jul börjat tycka att det där med klickerträning är helt ok och att det kan vara riktigt kul. Jag hade precis tänk att nu lägger vi klickerträning åt sidan för honom men då vände det, kanske sänkte jag kraven?! Med Yougi har jag inte klickat in tass på musmatta tidigare så för honom var det helt nytt. Lite roligt att de är på lite olika nivåer när jag tränar, nyttigt för mig om inte annat! För Yougi tar all träning lite längre tid då han är försiktig och man måste vänta in honom, så nu i veckan har vi klickat in "allt man kan göra med en musmatta". Allt han gör som har med musmattan har jag klickat för som tittat, nosat, slickat, nuddat med olika tassar på mm, än har vi en bit kvar men att det är musmattan som är poängen det är han med på.

 
Vad vill du nu då matte...?

 
Är du nyfiken på Dogparkour och deras utmaningar kika gärna in på deras hemsida här,  där de lägger ut utmaningen i sin blogg eller följ dem på Facebook här, en trevlig grupp där man kan få tips och råd av andra som också tränar Dogparkour med sina hundar.

Inga kommentarer: