lördag 4 maj 2013

Aktiva promenader!

Vilken rolig vecka vi har haft här hemma! Massor av härligt med spring i hagen för "vårrusiga" vinthundsben och sen promenader fyllda med härlig aktivering. Det känns verkligen att våren är här nu för nu vill man vara ute och har inte så bråttom in, tänk det är redan maj! Det blir mindre träning/aktivering inne och mer ute, älskar den här tiden! Klickern finns alltid med i jackan nu och fickorna är fyllda med gott godis, den här "vardagsaktiveringen" tycker jag är så rolig, att bara ha kul tillsammans med sina hundar, för det har vi verkligen.


Under promenaderna har vi tränar en hel del Rallylydnad när vi kommit till en bra plats. För de ur Trion som vilat för stunden under ett träningspass har det inte gått någon nöd på precis då solen varit framme och de har njutit av vårsolen medan de väntar på sin (tränings)tur. Jester har jag börja träna lite fotgående och följsamhet med inför torsdagens Rallykurs. Jester är härligt positiv och väldigt på, det gjorde mig lite förvånad! Hoppas han håller den andan upp på torsdag också! Med Gilly har jag bara kört igenom momenten i nybörjarklassen. Kan säga att vi tappat lite under vintern... men då har vi något att träna på nu igen! Yougi han får söka godis istället när det blir hans tur för det tycker kan bäst om.

Dogparkour har vi roat oss åt mycket under veckan, något vi ofta gör men jag måste erkänna att vi gör det mer nu när vi har lite veckomål! Himla skoj har vi i alla fall! Vi har hoppat upp på stubbar, elskåp mm och även balanserat på stockar och bänkar mm. Igår gick vi förbi en skola som hade nedgrävda traktordäck och där såg jag ett träningstillfälle. Så roligt att se dem, det märks verkligen på dem att vi tränat mycket i veckan på att hoppa upp/sätta tassar på saker. Jester han flög upp som den bergsget han är på däcket. Gilly hade jag tänkt att hon bara skulle sätta tassarna på men hon hade andra tankar och hoppade upp på det högsta däcket... det gick bra och jag var med och hon höll balansen, duktig tjej! Yougi vågade inte hoppa upp på det högsta däcket men han fick mycket beröm och godis när han vågade sätta tassarna på däcket. Vi hittade ett lite lägre däck och där hoppade han upp med stor glädje! Som belöning fick han godis och springa en runda då han verkligen blev så himla glad över att lyckas. Tyvärr glömmer jag hela tiden ta kort när vi tränar... vi har så roligt och fullt upp så det glöms bort. Ska bättra mig så ni får bildbevis på det också.

Någon pelare har vi inte hittat i veckan då vi mest gått i skogen men vi nöjer oss med stubbar i olika höjder som våra pelare. Veckans dogparkour utmaning är lekpark! Så nu ska vi när vi passerar en lekpark hitta på något skoj att träna på som passar mina Tre, för olika är de mina fina.

Inga kommentarer: