måndag 10 december 2012

Tänder...

Igår när det var så kallt ute och promenaden inte blev så lång tog jag en liten genomgång av hundarna som deras tänder och klor. Insåg att Trions tänder inte såg vackra ut... så det blev skrapning av tandsten och ordentlig tandborstning. Slarvat lite med tandborstningen kan jag erkänna men framför allt har Trion inte tuggat på ben på länge! Jag har alltid ben framme men de är inte så intresserade av "vanliga" hundben inte ens om jag byter ut dem ibland och märgben har jag varit så dålig på att ge.

Så idag for jag iväg till affären och inhandlade färska märgben, leverpastej och baconost. Nu är frysen fylld igen med färska frusna märgben (Jester och Yougi fick varsitt redan ikväll), fyllda urätna märgben fyllda med leverpastej (Gilly fick ett ikväll, då hon vägrar äta färska märgben) och baconost som nu ligger i frysen för att frysa till och konger fyllda med skinkost, även de ligger i frysen.

Så nu ska tänderna hålla sig fina ett bra tag till, nu får det bli ordning igen! Det är ju inte bara tänderna som håller sig fina utan det är aktivering för hundarna också att hålla på och tugga och slicka på märgbenen/kongerna så det får vi bli bättre på här hemma nu, hundarna älskar det! Jag ska köpa lite nötfärs också och fylla benen med när de börjar äta ur det som är i nu och ge, det tycker de om alla Tre och nyttigt är det också.



2 kommentarer:

Lisa sa...

Jaa. Jag serverade märgben till min trio ;-)) häromdagen. Sebastion gnagde och gnagde på sitt. Sen tittade han länge efter det, när jag tog bort dem. *s* Idag har han fått "öppna paket" första gången. Tog lång tid och jag hade inte ens tejpat ihop det. *s* Belöningen inuti var en smarrig prins korv. :-)

Unknown sa...

Hejsan!
Jag har skrivit till dig någon gång förut men nu vill jag bara nämna att jag blivit med blogg. Kom och hälsa på så får du se min fina greyhound Cecar.
Välkommen och glöm inte skriva kommentar....
annacecar.blogspot.com