måndag 8 oktober 2012

Träning!

Ja snart är det kursstart så här hemma ligger vi i hårdträning... Kan ju vara bra att kunna sitt och ligg när matte säger det innan man startar på Rallylydnad.

Gilly hon kan ligg när hon vill men sitt är svårt för henne. Hon sitter nästan aldrig och där har jag faktiskt fått plocka undan min kära klicker. Det går inte eller jag får henne inte till att göra en "sittrörelse" eller vad jag ska kalla det när det är så onaturligt hos henne. Eller kanske snarare jag kan inte få henne att ge mig det själv med klickerns hjälp, det är ju meningen att hon ska ge mig rörelsen och jag klicka. Nu har jag fått göra på gamla vanliga sättet eller kanske inte... en godis över huvudet för att få henne att backa in i ett hörn då hon har satt sig, ordet sitt och godis och mycket beröm. Jag hoppas hon förstår vad matte sysslar med bara, jag har fått henne att sitta ett par gånger men hon undrar vad jag pysslar med.

Ligg är lättare för det bjuder hon på själv och det kan hon redan när hon vill... nu tränar vi med klickerns hjälp att få henne att göra det när jag vill. Inte lätt men det går framåt vilket bara det är positivt! Glad är hon hela tiden i alla falla med en svans som går i ett, träning är kul och gott för man får korv!

Klickertränar även med Jester för han vill men med honom har allt tagit så långt tid, känns som en evighet innan han fattat vad klicker egentligen går ut på. Men nu verkar det gått upp ett ljus för honom, han bjuder på olika rörelser och testar nya saker och han fattar fort vad jag är ute efter och vad som är rätt och ger ett klick. Där ser man man ska inte ge upp! Jester har ju alltid velat vara med och klickertränat och alltid väntat på sin tur och han har alltid fått sin stund och tänk nu är han så duktig! Idag klickade vi både att han skulle sätta tassarna på en pall, vi kom så långt att han nosade på pallen och backa, två lite olika saker då det ena är att jobba med ett föremål och det andra ska han jobba med sin egen kropp. Båda gick super, så stolt över honom, jag ser riktigt på honom hur hans självförtroende växte av att han gjorde saker själv som blev rätt, helt på eget initiativ! Nu blev jag kluven... kanske Jester som ska gå kurs och inte Gilly eller kanske ska jag leta fram en kurs till?!

Yougi då, han blev inte utan förstås men klickern hoppade vi över då han tycker det är lite jobbigt. Istället gick vi ut på tomten han och jag och där gömde jag korv och Yougi letade, det är verkligen det bästa han vet så han blev nöjd han också!

Inga kommentarer: