torsdag 25 oktober 2012

Kurstillfälle 1, Rally!

Igår kväll fick jag ta mig upp ur sjuksängen och åka iväg med Gilly på Rallylydnadskurs, det var kursstart och det kan man ju inte missa! Det var sååå roligt och mitt mål för första kurstillfället var att Gilly skulle tycka att det var roligt hela timmen igenom. Så blev det verkligen hon var med på noterna hela tiden och var glad, så härligt att se henne! Trött var hon för hon jobbade verkligen hela tiden, när vi stod stilla en stund för att titta på de andra när de gick banan så såg jag att hon testade lite olika trix för att se vad ville matte av mig nu då. Hon är för rolig och en riktig klickerhund... flera gånger satte hon tassarna på en platta som låg i lokalen och tittade sen på mig men nu då matte gjorde jag väl rätt med en svans som viftade hela tiden.

Sitt hade jag inte behövt oroa mig för heller! Kursen är inomhus och det fanns mattor på golven där vi tränade, helt perfekt för oss!

Vi började kursen med en kort genomgång av vad Rally är och sen fick vi börja träna och jobba med våra hundar eller snarare med oss själva som alltid på hundkurs. Vi fick träna på två banor som var uppbyggda där fokus var på fotgång och svängar. Med andra ord tränade vi följsamhet och det gick super med Gilly! Jag fick bra med tips om var jag ska lägga belöningen för Gilly för att verkligen få henne med, annars skötte hon sig strålande för följsam är hon. Sen att det inte är det lättaste med den där långa ryggen att göra svängar hit och dit men vi tränar på mjukheten och det kommer gå finfint!

Det var roligt för det var lite olika raser med på kursen också, det var en Amstaff, en Långhårig Collie, en Border Collie, en Rhodesian Ridgeback, en Portugisisk Vattenhund och en Vit Herdehund.

Jag ser redan fram emot nästa tillfälle! Nu ska vi bara vara duktiga på att träna under veckan så vi kan skyltarna som vi lärde oss på kursen för nästa gång är det nya skyltar!

Inga kommentarer: