söndag 5 augusti 2012

Första arbetsveckan!

Så har den första arbetsveckan efter semestern gått. Den är värst tycker jag, svårt att komma igång och man ät trött mest hela tiden... borde man inte vara efter semestern med det är man konstigt nu. Men nu så är man igång igen! Trion tycker att det är skönt med lite mer rutiner även om de nog saknar att vara med hela flocken hela tiden. Varje morgon går jag och Trion en 50 minuter innan de får vara själva en stund tills husse kommer hem på lunchen för en liten promenad för att sen vara själva en liten stund till tills husse eller matte kommer hem igen (det är lite olika vem av oss som slutar tidigt). Efter jobbet blir det först en snabbrunda för att sen laga kvällsmat och sen efter maten har Trion och jag gått en längre kvällspromenad mellan 1-2 timmar.

Vi har även hunnit med att klickerträna en del i veckan! Det är så himla skoj att klicka med Gilly, jag är så stolt över henne! Vi skulle klicka in buga och det tog hon på 3 sekunder. Hon är rätt lätt att jobba med för hon lärt sig att klick betyder att det var så hon ska göra och upprepar det hon gjorde oftast på första klicket. Mina mål när jag klickade in buga var:
1. Stå framför mig
2. Trampa med tassarna, eller på annat sätt röra på dem eller sänka huvudet.
3. Början till en lekinvit.
4. Bugning - lekinvit.
Hon tog fort, på första klicket att hon skulle stå framför mig sen tänkte hon en stund och hoppade upp mot mig. Jag hann då klicka när hon skulle ta sats vid hoppet då hon böjde sig en aning. Hade tur att hon förknippade klicket med just den böjningen och hon gjorde om det utan ett hopp och fick nästa klick. Sen gjorde hon en helt rätt bugning - lekinvit och fick ett klick. Sen bugade och bugade hon hela tiden och fick då massor av klick, duktiga tjejen!


Klickade även med Jester men han är svårare, med honom är det som att börja om varje gång vi klickertränar. Jag har helt klart jobbat lite för lite med honom och klickerträning. Med Jester klickade jag in puss och mina mål var:
1. Stå framför mig.
2. Titta mig i ansiktet.
3. Röra huvudet mot mitt ansikte.
4. Röra nosen mot mitt ansikte.
5. Sätta nosen i mitt ansikte.
6. Sätta nosen på min mun.
Vi fastnade på steg 1 och sen kom vi inte längre den här veckan.

Yougi han fick söka korv på tomten istället det tycker han är mycket roligare än att lära sig dumma saker.

Så gick en vecka fort här hemma och helgen har gått ännu fortare mer om den i nästa inlägg...

Inga kommentarer: