söndag 5 augusti 2012

Den största vinnaren!

Just nu är jag nog världens stoltaste matte i hela världen! Igår var det NeverNeverLands årliga hundträff ute på Tullgarns slott med fikaförsäljning, tipspromenad, lottringar, utställning och mingel. Hade först inte tänkt anmäla någon av mina till utställningen men så gjorde jag det, bestämde mig någon dag innan så de hann badas, få klorna klippta och tänderna skrapade.

Jag anmälde alla Tre, premiär för Yougi som alltid sluppit då jag kännt att han inte skulle tycka att det var ett dugg roligt utan bara jobbigt. Men nu i veckan tänkte jag så här, jag vet vart pengarna som man anmäler går till, direkt ner till hundarna på Irland och vill inte Yougi eller om han visar att han inte vill så kliver vi bara av han och jag. Att visa Yougi på utställning var som ett lite test, mål eller bara för att visa hur långt vi kommit han och jag. Yougi var så rädd när han kom och allt med krav, främmande människor och främmande miljöer har varit jobbigt för honom. På en utställning krävs det ju att hunden springer som handlern säger, man ska stå fint och visa upp sig och en främmande människa ska klämma och känna på hunden, alltså allt som varit jobbigt för Yougi.

Jag lovar er jag grät när vi sprang runt i ringen, mina fina älskade lille Yougi han travade vid min sida som han aldrig gjort annat, visst när vi sprang åt det hållet där bilen och husse fanns så sprang han lite fortare för helst ville han dit men ingen rädsla eller skygghet alls! Han stod uppställd utan att jag behövde peta på honom och tittade på mig rätt i ögonen med sina kloka ögon, jag gör det här för dig matte. Han viftade till och med på svansen när han stod uppställd. Jag var lite orolig för det där med att ställa upp honom då han är så rädd om tassarna sina. Hade bestämt mig innan att han fick ställa sig hur han ville det var inte det viktigaste utan målet var bara att vi skulle klara det och Yougi skulle tycka att det var helt okej. Men inte hade jag behövt oroa mig inte, han ställde sig själv helt som hunden ska stå, så stilig han såg ut!

Domaren hälsade han på med viftandes svans och hon fick känna igenom hela Yougi utan att han backade en centimeter. Jag undrar om han tittat och sett hur de andra gjort i ringen på de utställningar vi varit på för han skötte sig helt otroligt och över alla förväntan från min sida. Nu blev inte Yougi placerade alls det var många fina Lurcherkillar på plats han åkte ut precis innan placering så på femte plats kan man säga att han kom. Men vad spelar placering eller rosetten för roll, Yougi var helt klart för mig den som gick ur ringen som den största vinnaren, vilken underbar hund han är, så klok och så långt han kommit min älskade lilla Lillfis. Tyvärr blev det inga bilder... jag kunde inte ta kort och visa samtidigt tyvärr.

Yougis kritik:
Lurcher av Whippetmodell.
Bra vinklar runt om.
Bra kropp.
Fin färg och päls.
Kunde önskat mer pigment runt nosen.
Fint knutna tassar.
Rör sig mycket bra fram och tillbaka.
Jättefina kliv från sidan.
Trevligt temperament.
Korrekt bett.
Välvisad.

Jester sprang i ringen han också förstås men även han blev oplacerad i Lurcherhanarnas grupp. Kunde inte visa både Yougi och Jester i samma klass så stort tack till Eva Carlsson som visade Jester så fint. Jester är så duktig i ringen han också, travar så fint, lätt att ställa upp och så trevlig. Mina Lurcherprinsar är bäst!


Jesters kritik:
Vacker Lurcherhane.
Härlig teckning och färg.
Bra vinklar runt om.
Fint huvud med vackra ögon.
Fin muskelmassa.
Korrekt bett.
Bra tassar.
Rör sig väl fram och tillbaka.
Rör sig fint från sidan med bra påskjut.
Välvisad.
Trevligt temperament.

Även Gilly visade upp sig och hon var också så himla duktig, travade så fint och ställde sig snyggt och hon blev placerad på 3:e plats bland Greyhoundtikar, min fina tjej!  

Gillys kritik:
Vacker tik av bredare modell.
Fint huvud och uttryck.
Bra huvud och hals.
Fina vinklar.
Korrekt bett.
Fint knutna tassar fram.
Något flata tassar bak.
Stark rygg och bra muskelmassa.
Rör sig fint runt om.
Vacker päls och färg.
Trevligt temperament.
Välvisad.

Jag fick även äran att visa en Lurchertik, Wilma eftersom hennes matte hade två hundar i den klassen. Vi byttes av lite så jag sprang bara med henne när alla hundarna skulle vara inne i ringen samtidigt, det är inte lätt att visa någon annans hund... Wilma gick och vann Lurchertik klassen, fina tjejen!

Det blev inte så mycket bilder från dagen då jag förutom ställde hundar även jobbade... men några på min Trion blev det!

Min pappa och Yougi!


Jester tigger godis från AlltTillHund, matte köpte hem ett par påsar därifrån. Det blev lufttorkade oxsenor, älgburgare och vomburgare - mums tyckte Yougi och Jester, kräsna fröken Gilly åt bara vomburgarna, mer till grabbarna blev det då.


Liten paus utanför ringen i skuggan medans domaren tittar på hundarna en och en.



Gilly tar igen sig i skuggan efter att hennes klass är färdig, det är jobbigt med utställning.


Mina underbara Tre, vilken härlig dag med massor av fina hundar och som alltid ås är jag så stolt över min Trio!

Inga kommentarer: