tisdag 10 juli 2012

Semester i Dalarna!

Söndag...

efter ett par timmar i bil från Västerås så var vi äntligen framme i Orsa Björnklitt och "vår" stuga! Mysiga stuga i ett mysigt område, kan inte bli bättre!


Trion och jag behövde sträcka på benen efter resan och tog oss på en liten upptäcktsfärd medan de andra lagade mat. Så vacker natur!



Rädsjön.





Måndag...

tog vi en liten biltripp ut till Solerön. Blev ett stopp för lek på campingens lekpark för Lillhusse.



Trion myser med husse <3



Fortsatte till några fäbodar för fika och för att titta på utställning från Vikingatiden, Sollerön är känd för att vara en Vikingaby.



Så härligt att se att Yougi lägger sig ner i gröngräset nu när vi är ute på ävenyr, det händer nya saker med honom hela tiden, min lilla fina Yougi!


Lite fika till Trion också förstås...


Lillhusse i en Vikingabåt.

På eftermiddagen när min pappa som också var med oss i Dalarna och Husse vilade sig en stund tog jag, Trion och Lillhusse oss ut på äventyr. Då är verkligen livet som bäst när vi ger oss iväg... det kan bli hur som helst och var som helst! Nu blev det en liten promenad till vackra Rädsjön som låg bara någon km från "vår" stuga för bad.






Så vackert runt Rädsjön!





På kvällen blev det ett restaurangbesök, Trion fick vila i stugan. De gick super att lämna den i stugan, de la sig bara ner för att sova och var lugna när vi kom hem, så skönt!

Morfar och Jonatan!


Tisdag...

blev det ett besök på Tomteland. Det är så himla bra för dit får man ta med sig hundar bara man inte går in i älgparken vilket jag och Trion hoppade över.



Vad är det som låter...


Där borta springer det renar...


En varm dag så det gick åt mycket vatten...


Lillhusse och jag åkte härst och vagn, så mysigt.


Bad i tomtens sjö - Luciasjön. Det var som sagt varmt och Lillhusse tycket det var riktigt skönt att plaska runt en stund, han älskar att bada...


Lillhusse och Husse ute på Färjan... Trampbåt trampade vi också! Så härligt med bra väder just den här dagen, vi hade iof himla tur med vädret hela veckan, nästan inget regn alls och lagom varmt i luften!

På kvällen tog vi en sen kvällspromenade hela gänget - jag, Husse, Lillhusse, Trion och min pappa.



Mina kärlekar, Lillhusse och Husse!







Det var en del mygg och knott så Yougi fick ha sin "myggtröja" på sig, en tröja som jag smetar MyggA på. Jag vill inte smeta medlet på hundarna då de kan slicka i sig det och det är inte bra, men en tröja som jag sen tar av fungerar riktigt bra!



Min fina Trio!



Onsdag...

fick Orsa Björnpark ett besök av oss. Jag älskar den parken, så vacker utsickt och alla djuren har verkligen så fina och stora områden att röra sig på vilket inte är så vanligt i djurparker tyvärr...




Trion fick vara i stugan och vila upp sig och det gjorde de.



När vi kom hem till stugan igen började det regna så det blev en snabb runda med Trion och sen gömde jag godis i stugan så de fick lite att göra.


Sen latade i oss soffan jag och Trion medan de andra sov en stund.


På kvällen åkte vi ner till Orsa för att gå på OrsaYran, det var trevligt men inte så mycket till marknad men Lillhusse hittade sin favorit, små karuseller. Trion var med och de var så himla duktiga! Yougi tycket det var lite läskigt med allt folk och alla ljud men när vi gått en sväng så lugnade han sig. Jester och Gilly brydde sig inte alls om vare sig ljud, människor eller andra hundar. De är så super mina Tre!


Torsdag...

bjöd på varmt och vackert väder så vi packade badväskan för ett par timmar vid Orsa strand. Glömde kameran hemma men vilken strand, 1 km sandstrand och sen att bada i sötvatten, underbart! Det var mycket långgrunt men det är ju toppen när man har en liten Lillhusse med sig! Trion fick vara hemma igen vilket de verkade nöjda med. De gillar inte värme och hade inte tyckt om att följa med ut i solen, sen var de trötta efter alla intryck de senaste dagarna. När vi kom hem från stranden åt vi och sen gav vi oss iväg jag, Lillhusse, Husse och Trion till Rädsjön för mer bad, det var så himla fint väder fortfarande! Jag lurade i Trion i vattnet så långt ut så det var tvugna att simma. Jester och Yougi simmade utan problem även om de helst ville upp på torra land... Gilly däremot hon kan verkligen inte simma, när hon inte bottnar så blir hon bara stel som en pinne och gör inga försök till att simma alls, lilla gumman.



På väg hem till stugan...


Kvällsmys i soffan!


Trött Jester har bäddat mer sig i mattes säng.

Fredag..

då åkte vi en sväng till Nusnäs för att titta på deras hemslöjdsbutiker, de har så mycker fint! På vägen hem stannade vi i Mora på deras marknad och Lillhusse hittade fler karuseller. Trion var med och den här gången var Yougi mycket lugnare än när vi var på OrsaYran och de skötte sig super allihopa. Det var många som kommenterade hundarna, blandade kommentarer - vilka lugna hundar, så fina, så vackra, de ser så snälla ut, de är såna springhundar, så smala osv...


På kvällen tog jag och Trion vår vanliga promenad ut till Rädsjön och runt en sväng.

Vår granne en vacker Border Collie.


En sån vacker kväll!





Mina bästa vänner!









Trion gick för det mesta lösa när vi gick vår runda, alla Tre, de lyssnar och är så duktiga och trots att de inte sprungit för fullt sen vi kom upp till Dalarna så lyssnade de när jag så åt dem att inte busa. Ville inte ha dem "rejjsandes" runt i Orsa skogen precis...


Nästan vindstilla...








Lördag...

åkte vi ner Orsa camping för att träffa en helt underbar familj som blivit vänner till oss tack vare hundarna. Det var Flossys familj vi träffade, ett kärt återseende på många sätt. Liten Charlie som också är en Lurcher från Irland tyckte att det var superskoj hon också!

Pusskalas!


Gilly har inget svårt att koppla av vart vi än åker... en husvagn fungerar bra att vila sig i också.


Fina Flossan <3


Två tjejer som spanar in campingen.


Jester hittade upp i sängen för att bli klappad...


Flossy trivs med campinglivet.


Söta lilla bustrollet Charlie!



En bit av vackra Orsa strand en molnig dag.


Fina Flickorna, Flossy och Charlie, vilket par (och vilka snygga selar!)!




Den ena busigare än den andra... Så roligt att se att de är så himla bra kompisar, det värmer lite extra i jourmattes hjärta att veta att Flossy har en sån kompis i sin familj!


Vilket gäng <3!



Sen var det Söndag och dags att packa bilen för att åka hem igen efter en helt underbar vecka i vackra Dalarna!

Inga kommentarer: