tisdag 22 maj 2012

Varmt, varmt och åska..!

Vilken försommar värme vi har, helt underbart! Igår var det verkligen varmt, varmt och kladdigt, nattens åskväder förklarade varför... Igår visar det sig att Yougi är åskrädd! Jag vaknade av en hemsk smäll vid 02.30, det var så fönstrena skakade. Fick då en känsla i kroppen att jag var tvungen att hitta Yougi, jag kände att något var fel och mycket riktigt var det så... Jag hittade Yougi inne i extrarummet där han brukar sova i extrasängen, en hel säng för sig själv, men nu låg han inte i sängen utan hade gömt sig i ett hörn. Jag tog med Yougi in i sovrummet där alla vi andra låg och bäddade ner honom under täcket tätt intill mig. Inte för att göra en stor affär av åskan för under täcket brukar han sova, utan mer för att ge trygghet. Yougi liten skakade sig igenom det värsta timmarna, ja åskovädret höll på i timmar! När klockan visade att det var dags att gå upp 4.50, den behövde inte ringa för jag hade inte somnat om var alla hundarna lugna men jag hörde åskan mullra fortfarande... Under morgonpromenaden hörde vi åskan på håll och såg blixtrar som lyste upp himlen men jag kände att Yougi var lugn även om jag såg att han spände sig lite när det mullrade till. Jester och Gilly de kunde inte bry sig mindre tror jag, så skönt och vilken trygghet för Yougi!

Det är intressant att Yougi visat sig vara åskrädd nu, det här är tredje sommaren tillsammans och visst har jag sett att han reagerat på åskan men inte blivit så här rädd. Antingen var ovädret värre än vanligt eller så är han åskrädd. Det var likadant vid nyår, det var det andra nyår vi firade tillsammans och den här gången var han rädd för fyrverkerierna, skakade och ville gömma sig precis som inatt vilket han inte gjorde året innan. Kan kanske var så att han nu är så trygg här hemma att han vågar vara rädd, min älskade lilla Yougi!

Vädret idag har också varit varmt... jag tycker det är underbart men man har inte hunnit vänja sig! Trion tycker inte att det är skönt just nu, de tycker att det är för varmt. Så de längre promenanderna sparar vi till sent på kvällarna när de svalnat ute. Trion är inte så aktiv alls just nu och det beror säkert på värmen, det är ju samma för dem som för oss, vi har inte hunnit vänja oss.

En varm eftermiddagspromenad...


Hela gänget går bakom mig... med sträckta koppel bakåt!


Mina fina!





Inga kommentarer: