måndag 14 maj 2012

Korv...

Innan promenaden idag skar jag upp lite korv och stoppade i jackfickan och satte visselpipan runt halsen. Tre förväntansfulla Långnosar stod vid dörren med viftandes svansar, vi ska ut och jobba! Inkallning stod på schemat idag eller snarare lössläpp och godissök. Vi gick till ett fält rätt nära oss som är lite avgränsad med diken, skog och vass, inget staket alltså. Det är många som släpper sina hundar där, det är som ett hundfält och ligger bara 30 minuters gångväg härifrån. Vi har varit dåliga på att gå dit då det känns så mycket tryggare med staket när Trion släpps lösa, men jag vet ju att de är superduktiga lösa nu och vi har tränat en hel del på det. Sen släpper jag inte Trion var som helst förstås, Gilly har stor aktionsradie och både Gilly och Yougi har stor jaktlust så man får välja med omsorg. Vill heller inte släppa Trion med vilka som helst och är det staket så kan man säga nej men på ett öppet hundfält så kan man knappast säga nej om man känner att den hunden inte skulle fungera med Trion. Idag var det tomt där, bara vi så Trion fick röja fritt! Härligt, roligt tyckte de att det var förstås! 




Under promenaden dit så påminde jag Trion om vad visselpipan betyder när de var kopplade, de behövdes inte påminnas för de tvärvände när jag blåste, de visste ju att matte hade korv i fickan också... Jag kör samma med visselpipan som med klicker, en blåsning (klick) betyder alltid godis och extra gott godis. När de sen härjade fritt så behövde jag bara blåsa i pipan när jag tyckte att de sprang för långt borta eller att de fick fokus på något annat än mig eller varandra. De kom som rinnande vatten när jag blåste, min duktiga Trio! Jester han gick mest bara runt och luktade på alla dofter när han inte sprang förstås. Gilly hon bara sprang tills hon inte orkade mer då la hon sig ner... Yougi han var den som spanade lite, så han fick man påminna att det var med oss han skulle vara men det räckte med en harkling så släppte han det han fått i näsan. Det är så himla skönt när allt bara fungerar så himla bra som allt gör just nu med Trion, det är verkligen så här det ska vara! Alla Tre har verkligen landat här hemma, med varandra, i träningen mm och allt bara flyter på så himla bra, men så har ju alla Tre bott här i snart 2 år eller mer! Jester har bott hos oss i 2 år och 7 månader, Yougi i 2 år och 3 månader och Gilly i 1 år och 9 månader!

När de tröttnade på att springa gjorde vi lite godissök som avslut för att sen koppla upp och traska hem igen. 


De sista korvbitarna gömde jag i skogen...



Inga kommentarer: