tisdag 1 maj 2012

Måste upplevas!

Så glad och lycklig över mina bästa Tre! Det är så skönt att allt bara fungerar så himla bra med Trion! Det är ju inte givet att Tre hundar fungerar tillsammans (även om vinthundar oftast gör det, de trivs i flock) men mina gör verkligen det super. Nästan aldrig gruff, visst kan de morra åt varandra men aldrig någon som svarar tillbaka, i leken låter det värre än värst men de leker verkligen om än lite tufft. Inne är de lugna, inget bus alls. Gilly skulle säkert gärna busa men grabbarna är inte lika sugna vilket är superskönt tycker jag! Sen kan de hitta på bus men det är en helt annan sak, alldeles nyss räddade husse en alldeles ny toarulle från att bli slaktade men det är en helt annan sak ;D

Ute på promenader så fungerar allt toppen, Yougi skäller nästan aldrig längre, cyklar har han slutat kasta sig efter och även motorcyklar fungerar mycket bättre att gå förbi nu. Jester går som alltid bara med som världens snällaste, vilket han är! Gilly är ju en busloppa men även hon har lugnat sig, det är inte lika mycket hopp och lek i kopplet när vi möter andra hundar även om det fortfarande händer. Hon kan fortfarande få för sig att hoppa på de man möter och som råkar säga hej när man passerar varandra, för visst betyder hej just hej till Gilly... Att sen katter, rådjur, harar mm gör 2 av 3 galna i kopplet det är en annan sak och en av charmen med vinthund... eller?! Jag börjar även mer och mer kunna släppa dem lösa vilket gör att vi har fler platser att välja på för spring och bus, sen är det bara mysigt att gå en promenad och se sina hundar strosa runt lösa och nosa vart de vill, det är ett lugn!

Trion är lätta att ha med sig i olika situationer som hem till folk, de lägger sig bara ner och är hur coola som helst, allra helst om den/dem man besöker har en hundvänlig soffa ;D. Är vi på tillställningar som Valborgsmässofirande så är de helt lugna och lägger sig mest bara ner och kollar läget, igår var flera med bara 1 hund som sa vad lugna dina är jag skulle aldrig orka med än 1 hund... då var det de med små hundar som sa så! Sen med en lillhusse i familjen får hundarna följa med på saker som en lillhusse tycker är skoj också och vänta är något de kan, för sniglar, en sten mm allt ska undersökas. Att hänga med till lekparker är lätt som en dans för en van Trio, trots barn som leker och som gärna kommer fram och klappar mm.  

Idag i lekparken...


Yougi är ett litet kapitel för sig och ni som läser bloggen ofta vet att han kan vara rädd i olika miljöer mm men det går så mycket framåt med honom och det är aldrig problem att ha med honom då han har två så trygga kompisar i Jester och Gilly. Barn kan skrämma honom om de är för yviga eller högröstade men han har även där blivit så mycket modigare och även om han blir lite rädd så söker han sig till matte sin. Han har aldrig visat någon tendens till att hugga eller morra åt ett barn som skrämt honom ute så jag är aldrig orolig att det ska hända något, han genomsnäll min lilla Yougi. Alla barnen här på gården vet att man ska vara försiktig med honom och alla kan idag klappa honom utan problem, vi har måååånga barn här på gården, helt underbara barn som så bra hjälpt Yougi att bli modigare!

Jag möter ofta folk som säger hur orkar du med Tre hundar? De som vet att jag har barn också höjer ögonbrynen ännu högre och undrar hur tusan jag klarar av att ha hund, Tre hundar till på köpet och ta hand om ett barn... De har aldig lärt känna min Trio eller mig för vad vore livet utan mina bästa Tre? Jag älskar varje sekund tillsammans med dem och våra stunder hör till de bästa på dagen, jag lovar varje hund får sitt här hemma. För just att mina Tre är så olika men ändå så lika och alla har de olika behov av träning, uppmärksamhet mm en mix som bara är helt perfekt! Lillhusse får allt han behöver och mer därtill, tänk tex glädjen att få växa upp med Tre bästa kompisar som alltid finns vid sin sida. Tänk alla äventyr vi gör tillsammans, älskade Lillhusse och mina underbara Tre!

Livet med Vinthundar är något man måste uppleva för att förstå det är jag helt övertygad om! En sak är säker här hemma kommer det alltid finnas minst en Vinthund och mer troligt alltid en flock Vinthundar!

1 kommentar:

Lena sa...

Ja ingenting går upp mot ett gäng "vintisar"!
Kram Lena