söndag 22 april 2012

Tjuvar...

Här hemma har Trion börjat tjuva mat på diskbänken eller i hela köket... något de har gjort sen jul ungefär och något de inte gjort innan, jo någon enstaka gång har det hänt men inte som nu varje dag! Oftats händer det bara när vi inte är hemma men igår försvann en hamburgare från diskbänken när vi satt i vardagsrummet!

Det är ju inte helt ovanligt att vinthundar är mattjuvar och ännu mer vanligt att rescuehundar är det... men varför börja nu när de inte gjort det tidigare!? Svaret är nog rätt enkelt... vi har blivit slarviga på att plocka undan och Trion har lyckats ett par gånger att tjuva mat och nu vet de att de kan och vart det kan finnas mat.

Kanske inte ska säga Trion... Gilly var den som tog hamburgaren igår för jag kom på henne och Yougi är den som snott mat när vi inte varit hemma. Hur vet jag det, jo Gilly har munkorg och har då svårt att äta upp brödet/soppåsen mm och Jester är inte så intresserad av mat. Tji fick husse som alltid anklagat Gilly, för i hans ögon kan inte Yougi göra fel inte Jester heller för den delen ;D. Har även kommit på Yougi i köket när jag kom hem en dag... och sen syns det på bajset om jag säger så. När fågelfrön påsen var uppäten så var det en (Yougi) som sket fågelfrön ett par dagar... 

Yougi är den som är smartast här hemma och som levt ett tufft liv på Irland och med alla säkerhet fått klara sig själv mycket så han har lärt sig klura ut problem! Min smarta lilla kille <3

Hörde även av målaren som var förbi här hemma att han såg en svart/vit hund på köksbordet medan han väntade på oss och visst var det Yougi sa han när vi kom hem... På bordet vill jag inte ha mina hundar även om det nu råkar vara bästa utkiksplatsen här hemma!

Vi har försökt lösa det med ett kompostgaller men Yougi är en smart liten kille... Till en början innan vi köpt krokar att sätta upp kompostgallret med så satte vi för gallret med en stol. Det tog 3 dagar så kom Yougi (är 100% säker på att det är han) på hur man skulle fösa gallret åt sidan för inte var det vält utan bara snyggt föst åt sidan. Sen satte vi krokar men inte lyckades vi överlista honom inte, för att haka bort gallret från krokarna klarade han på en dag! Nu ska vi sätta krokarna lite svårare så man måste lirka bort dem få se om det lyckas annars blir det barngrind  in i köket!

De är smarta mina underbara Tre för även om jag är rätt övertygad om att det är Yougi så tror jag allt (vet) att alla Tre kan hitta på hyss här hemma! Mina underbara Tre <3

1 kommentar:

Lisa sa...

Kan inte låta bli att skratta. Snacka om hjärnjympa! Söta fina Yougi, som inte gör så mycket väsen av sig.

Vi måste byta ett bälte i bilen. Charlie (antar vi) gillade inte att vi drog bältena bak tvärs över nackkuddarna för att hindra henne (och Flossan) från att hoppa i framsätet. Halva bältet till mittplatsen är avtuggat. NU har vi galler! Gullehundar! *s*