söndag 23 oktober 2011

Stora och små

I lördags fick vi sällskap på vår promenad av finaste Tuffsan, Alva och deras matte! Helt underbart promenadsällskap en ruggig lördag! Tänk vår första promenad då Gilly högg efter Alva och Tuffsan, hon förstod inte att det var små hundar utan såg dem som byten...  Men promenaderna tillsammans med munkorg på Gilly gav fort reslutat nu vet hon att de är hundar, hundar man ska vara rädd om.

Gilly måste ju vara där Tuffsan och Alva är hela tiden... så säger deras matte hopp då hoppar Gilly också!




Idag när våra hundar såg varandra så blev mina överlyckliga, Yougi ylade och Gilly for i kopplet som en galning av lycka, Jester han är alltid sansad. Tuffsan och Alva var kanske inte lika lyckliga över mina tre... Vi gick en lång härlig promenad,  Alva, Tuffsan och Jester gick lösa hela promenaden (ja Jester nästan hela tiden iaf...), med bus i hagen också förstås och jag måste bara säga wow över min Gilly.

Tuffsan!


Låter kanske läskigt att släppa mina stora, snabba ihop med dessa små och sen Gilly också som tidigare vilt huggit efter just de här hundarna. Men ni skulle se hur försiktiga mina är med dem, de hoppar över, väjer undan och Gilly är den som är försiktigast. Hon älskar dessa små, hon älskar att springa efter dem men är så noga att inte naffsa dem som hon annars gör med mina... hon hoppar över, kastar sig åt sidan allt för att inte vara i vägen för dem. Ni skulle se när Tuffsan och Alva springer åt olika håll och Gilly inte vet vem av dem hon ska springa efter, hon måste ha koll på dem hela tiden och kolla vad de gör. Helt underbart att se!

Hela gänget tävlar om en pinne...




Nu måste jag även berömma Alva och Tuffsan som är så oberörda över mina hundar och glatt ser dem som vilka hundar som helst trots storleksskillnaden. Tänk vilken fantastisk vän jag har i min jobbarkompis som litar på mig så mycket som hundägare att hon låter sina små älsklingar vara test- och träningshundar för en galen, ej småhundsvänlig men helt underbar Greyhound. Hennes lugn till sina hundar har ju stor del i att det gått/går så bra också! En stor hjälp för mig som nu kan säga att jag har en småhundsvänlig Greyhound, sen släpper jag henne inte med vem som helst oavsett storlek men hundmöten med småhundar är aldrig några problem på våra promenader.

Tänk lilla Alva som har gjort så stora framsteg hon också, tänk hon som gjorde utfall mot alla joggare vi mötte förr, idag kan hon gå lös på motionsspåret och sitta lugnt och fint helt lös för att vänta på ett varsegod när joggaren paserat! Alva var även rädd för mina hundar i början men nu traskar hon lugnt mitt i smeten av hundar. Vilka fantasiska hundar vi har och så underbart roligt det är att följa och se framstegen hos dem!

Hela underbara gänget!


 

1 kommentar:

Josefin sa...

Klickar på "gilla-knappen" igen fast denna gång hundra gånger! :) Vad rörd jag blir när du skriver så fint om både mig och min hundar! <3 Ni är underbara ni fyra, du och dina tre långnosar! Ja det ä så kul att se alla fem fyrbenta när det springer och leker helt oberonde av storlek och ras!! Dem är fantastiska! :)