måndag 1 augusti 2011

Sötnäbbar, klicker och kobroar!

Här hemma bor det inte bara hundar utan även en flock på 6 Nymfkakaduor. När vädret är så underbart som det varit idag så brukar jag rulla ut deras bur på tomten så de kan prata med skatorna och njuta av solens strålar.

Timoty med sin Tindra!


Hundarna har varit trötta sen vi kom hem från semestern så vi har inte varit ute på några längre promenader sen vi kom hem utan det har bara blivit kortare svängar och bus i hagen, värmen har gjort sitt också. Jag skulle gått en långpromenad med hundarna igår men då kom Storöra Sinc på besök så mina hundar blev trötta ändå... Men idag äntligen så var vi alla pigga på en riktig långpromenad på 3 timmar - underbart!

Innan promenaden så tog jag ut hundarna en och en på tomten för att klickerträna lite, klickern har haft semester den också här hemma... Gilly håller jag just nu på att träna sitt med, går sådär. Hon är så rolig att klicka med för hon testar allt möjligt vid det här laget, man blir så full i skratt! Även Jester tränar jag sitt med, nu kan han sitt redan men med hans träning har jag kört fast då han inte tar några som helst egna initiativ och har bara ork på någon minut. Så sitt tänkte jag kanske kan få honom att förstå att han faktiskt ska göra något. Vi får se om det här får honom att förstå vad det hela går ut på eller om jag ska försöka hitta på något nytt sätt igen... Yougi tränar jag bara ögonkontakt med, när han ser mig i ögonen så klickar jag och han får godis. Honom ställer jag inga andra krav på utan jag klickar med honom för att han precis som de andra ska få egen tid med mig. Någon gång i framtiden kanske jag kan öka kraven på honom men vi får ta det långsamt då han tycker att krav är så jobbigt och vill då bara fly - min älskade lillskit!

Tänk vad naturen ändras... Nu var det längesen vi gick vår långa sväng men det börjar redan kännas lite höst ute om man bortser från den varma sommarkvällen som det var.


Fina kossor på grönbete.


En underbar kväll!


På vår promenadsväng så finns det ett gäng kobroar som vi behöver ta oss över och de har varit mycket träning för att få Gilly att gå över dessa. Jag började med att bära henne över broarna för att hon vägrade, sen tränade vi med att jag flyttade hennes ben åt henne - stel som en pinne var hon, jag har lockat, pockat och berömt. Nu idag så traskade hon över dem utan några större problem, jag höll henne i selen så hon inte skulle ramla ner med benen för att vara på den säkra sidan. Nästan ett helt år har det tagit men skam den som ger sig! Så duktig prinsessa är hon! Jester och Yougi som är bra mycket smidigare än Gilly har aldrig haft svårt att ta sig över broarna, de balanserar så säkert över. Det har varit bra att vara på semester från våra vanliga promenadvägar för då uppskattar vi dem mer både trion långnosar och jag!


Så blev det kvällsbus i hagen förstås!

Inga kommentarer: