söndag 12 juni 2011

Småhunds test!

Idag har jag haft trötta hundar! De sov hela kvällen igår och de har varit mycket sega på morgonen idag. Det tar på krafterna att vara på utställning...


Så vi tog en lugn förmidddag på eftermiddagen hade krafterna återvänt till oss alla så vi gav oss ut på en långpromenad. Idag hade vi sällskap av min jobbarkompis och hennes två Papillon, Tuffsan och Alva.

Tuffsan


Alva


Sist vi träffades med hundarna för en promenad var nog i slutet på augusti/början på september 2010 (jisses så fort tiden går... det dröjer alldeles för lång tid mellan gångerna ;D) då Gilly var rätt ny här hemma. Gilly var då väldigt intresserad, för intresserad av dessa små sötnosar. Gilly fick ha munkorg på sig på promenaden då hon gjorde små utfall mot dem, hon visste verkligen inte hur hon skulle betee sig. Nu 10 månader senare när vi träffat många olika hundar i olika storlekar så visste Gilly precis hur hon skulle hälsa! Tänk så duktig hon är - stolt matte idag igen!

Vi tog en promenad till hagen där hundarna kunde springa tillsammans. Först släppte jag mina vildar så de kunde springa av sig det värsta springet i benen innan Tuffsan och Alva skulle få vara med. Jag ville inte att de skulle bli omkullsprugna av mina vildar vilket jag nog var mest orolig för.


Sen så släppte vi alla fem tillsammans! Ni skulle ha sett hur duktig Gilly var med Tuffsan och Alva! Gilly som för några månader sen inte var säker med småhundar kan jag nu med all säkerhet säga att hon ÄR säker med småhundar. Gilly var så försiktig när hon sprang tillsammans med de små och gjorde allt för att inte springa på dem. Hon var väldigt nyfiken och ville gärna springa efter dem och kolla vad de gjorde men ingen tendens till att det blev jakt utan bara ska vi leka eller kanske hur tusan leker man med en sån här... Jester och Yougi vet jag sen tidigare att de fungerar bra tillsammans med fröknarna Papillon då de träffats och lekt en del under förra sommaren.

Full fart!


Gilly följer Tuffsan. Vad gör du, vad ska vi göra..?


Gilly med båda fröknarna Papillon.


Man blir trött av att träffa "nya" kompisar.


Alla fem var så avslappnade tillsammans - så härligt att se!


Trodde nog aldrig att Gilly skulle kunna springa lös med håriga småhundar. Mitt mål har varit att hon ska kunna möta småhundar på promenaden utan att låta som att hon ska äta upp dem. Så från det till det här - det känns verkligen underbart roligt! Känner mig så där härligt barnsligt lycklig över min underbara trio idag!

1 kommentar:

Josefin sa...

Det var helt fantastiskt!! Det måste vi göra igen snart.... och oftare!!! Dom är ju helt otroligt duktiga! :-)