torsdag 28 april 2011

Bärnstenshalsband och dvärgbandmask

Idag kom äntligen hundarnas bärnstenshalsband! Det är superfina, nätta och vackra, hundarna kommer se ut som värsta blinghundarna nu. Nu hoppas jag att halsbanden fungerar på min trio, det kan ha att göra en del på hur hundarnas päls är. Bärnstenen ska göra att pälsen blir statisk vilket håller fästingarna borta.

Mammas två halsband som ligger här och väntar. Mina är lika fina men sitter redan på hundarna, bilder kommer en annan dag.

Halsbanden har jag beställt hos Evas hundhalsband

Nya vattenskålar blev det idag också. Jag kände att Gilly behövde lite högre skålar och så ville jag ha rostfria skålar då det är snyggt och lätt att hålla rent. Köpte en ställning med två vattenskålar så de kan dricka samtidigt trion här hemma. Förhoppningsvis låter lillhusse skålarna vara...


Sen till tråkigheter... Dvärgbandmasken finns nu i Sörmland, man har hittat en räv i Katrineholm som hade masken. Usch och fy och blä! Så tråkigt att masken lyckats sprida sig till Sverige! Jag hoppas verkligen att alla som struntat i att avmaska sina hundar när de haft hunden med på utlandssemester ångrar sig! Sen kan det självklart vara vilda djur som vandrat hit till Sverige och burit smittan med sig. Eller det som jag tror på mest  den ökade smugglingen av hundar till Sverige... Vilket som så är det mycket olustigt! Nu kommer man inte våga äta blåbär, harsyra, smultron mm i skogen längre. Kommer man ens kunna äta jordgubbar från jordgubbsodlingar?! Känns så sorgligt att Jonatan aldrig får uppleva det som man själv fått som barn med smultronstrån och blåbärsskogar.

Alla hundägare råds nu i trakterna kring Katrineholm att hålla sina hundar kopplade och att avmaska dem. Mina går alltid kopplade förutom i hagen eller på något bra springfält och avmaskade är de nyligen alla tre. Nybadade är trion också då äggen tydligen kan fastna i pälsen också... Jag är just nu lycklig över att ingen av mina hundar pussas och Jonatan kommer nu sluta att dela sin frukostmacka med Gilly. Men att sluta klappa och gosa med hundarna det finns inte!

1 kommentar:

Lena sa...

Jag har bärnstenshalsband till mina. Bella och Brynolf har inte haft några fästingar. Halsbandet funkar absolut inte på Dacke. Han kan inte gå två meter i skogen innan det kryper fästingar på honom. Han är en riktig fästingmagnet. Så det verkar som om det inte bara beror på pälsen.