fredag 18 mars 2011

Nysnö och foder!

Hundarna blev överlyckliga idag när de kom ut och kände nysnö under tassarna. Lika lycklig var inte jag... Jonatan är äntligen feberfri och piggare, jag är inte riktigt på benen än då febern håller i sig. Envis hosta dras vi med båda två men det gör var och varannan människa just nu verkar det som...

Eftersom hundarna nu var så lyckliga över snön och ville vara ute så fick hundarna leta godis i snön som vi gjort varje dag den här veckan, lite svårare nu när godisarna gömde sig ner i snön. Hundarna tycker verkligen att det är jätteskoj och jag behöver inte anstränga mig så mycket. Imorgon hoppas jag att febern är borta så jag kan ta mig ut en liten sväng med hundarna, kroppen behöver komma igång och hundarna och jag längtar efter våra promenader.






När de andra tröttnat så fortsätter Yougi - alla godisar ska hittas!



Ja det där med foder... Jag har prövat lite olika ett tag, färskfoder av märke Nordic och olika "smaker" på Standart torrfoder. Den störtsta anledningen till att jag prövat lite nytt är att Gilly är dålig på att äta och lite tunn. Nu har hon ätit Standart extra ett tag och killarna Standart normal som vanligt. Gilly har gått upp fint i vikt av extran och är nu fin i hullet, lite överskottsenergi har hon men om det beror på fodret, att jag är sjuk eller att snön har varit så hård och isig så det inte gått att springa det är svårt att säga, troligtvis är det en kombination av allt. 

Killarna har fått torrfoder vissa dagar och vissa dagar har de fått färskfoder Nordic då vi hade ett gäng korvar kvar i frysen. Yougi har älskat färskfodret från början och gör piruetter i köket när jag mäter upp maten. Jester åt skapligt första gångerna jag gav färskfoder men har nu gått till att fullständigt älska färskfodret, han kan till och med tjata på mat när det börjar närma sig mattiderna, jag har heller aldrig sett honom slicka skålarna rena förut.

Gilly vägrade äta färskfoder men jag har sett de senaste dagarna att hon sneglat på killarnas skålar så igår prövade jag att ge henne färskfoder också utblandat med hennes favorit ris och pasta. Till min stora förvåning så slukade hon maten! Idag har hon fått färskfoder också utblandat med lite lite ris och visst slickades skålen ren idag också... När hon bara får torrfoder så lämnar hon alltid minst en deciliter men nu var skålen verkligen tom. Så där ser man att man inte ska vara för snabb med att byta foder om de inte äter det från början. Har jag tur nu så fortsätter de äta färskfoder, det vore roligt att pröva då många är mycket nöjda med det och det är inga onödiga tillsatser i maten utan det känns "renare" och bättre. Som jag sagt tidigare fortsättning följer...

Inga kommentarer: