fredag 4 mars 2011

Foderdjungel...

Ja jag är verkligen fast i foderdjungeln just nu, blääää!

Gilly är svår att hålla uppe i vikt och med en lite känslig mage så fungerar inte vad som helst... Lägg till kräsenhet på det så kanske ni förstår att uppdraget få upp Gilly i vikt är rätt omöjligt - känns så just nu iaf...

Jester han äter skapligt, skulle önska att han kunde äta frukost men som vi människor är hundar olika och Jester är ingen frukosthund... Pratade med en vän tidigare idag och hon berättade att många salukiägare inte ger sina hundar frukost före klockan elva, de äter inte tidigare än så. Vem vet det kanske är en del saluki i Jester... Kvällsmat brukar oftast slinka ner utan problem. Nu är Jester fin i hullet så där behövs det inget extra egentligen han håller koll på det själv.

Yougi är lite för rund istället - han äter allt, frukost, lunch och vad som än serveras... Han verkar ha en stålmage också...

Nu har mina ätit Standart normal och det är ett foder som många har rekommenderat och som jag när jag läst på är ett foder med tanke på både innehåll och pris som jag tycker är mycket bra! Jag vill ge ett vetefritt foder utan massa tillsatser som alger, örter mm och sen mycket viktigt ett högt värde av bra protein. Vill heller inte ge något som innehåller fisk eller fiskolja då Jester ha visat sig känslig för det och kliat sig och många hundar reagerar allergiskt på just fisk. Att Standart är ett svenskt foder känns som ett stort stort plus också. Sen finns det många åsikter hit och dit det vet jag... 

Nu de senaste dagarna så har jag verkligen lusläst sidor om foder och jag hittar inget foder som ligger i samma prisklass som slår Standart tycker jag (inte i de högre prisklasserna heller iof...). Sen att de hundar jag har mött som äter Standart mår mycket bra och deras hussar och mattar är mycket nöjda gör att jag känner mig trygg i valet. Standart är inget foder man ser i massa reklamer, inte ens säcken är färgglad med vackra etiketter på utan en vit vanlig säck, det är ett foder som spridit sig genom folkmun och det säger mycket tycker jag. Det negativa med Standart är att det kan vara ett starkt foder för känsliga magar (Gilly klarar det bra trots lite känslig mage) och att man måste vänja in dem långsamt när man byter foder till Standart.

Jester och Yougi har ätit det sen de kom till oss och det har varit mycket fina i päls, muskler, magar mm. Ja Yougi är lite rund men det är nog inte fodret utan allt det där andra som ramlar ner på golvet ;D Så mina mår bra på det fodret, förutom att för Gilly räcker fodret inte riktigt - hon behöver lite mer för att hålla sig bra i vikt.

Nu har jag under en två veckors period testat Nordic special+ färskfoder som är den enda färskfodret förutom Klass som finns att få tag på här i närheten. Kan säga att Gilly matvägrar nu! Så nu får jag nog helt ge upp tanken på färskfoder för jag vill inte åka 10 mil eller mer för att pröva något annat märke på färskfodret och Klass innehåller vete så det vill jag inte ge. Synd tycker jag att det är för färskfoder som Nordic, Bravo och VOM är något jag verkligen kunde tänkas ge mina hundar då det verkligen innehåller rätt saker i mina ögon. Bravo och VOM går knappt inte att få tag på här i krokarna...

Nu var ju tanken att Gilly skulle sluka maten och inte matvägra... Yougi  däremot han slukar Nordic men säg vad han inte äter... Jester äter inte frukost ens om Nordic serveras så poängen med att byta foder till färskfoder som faktiskt är lite krångligare, tycker jag, att ge känns som den försvann... Det är kladdigt man måste väga och tänka på att det alltid finns tinat i kylskåpet då alla korvarna/burgarna är frusna. Tänker på sommaren också när man är ute och reser mer... Hade hundarna ätit färskfoder hade jag nog överlevt nackdelarna då det verkligen är bra foder.

Kan tillägga att Gilly var riktigt fin i hullet, bara lite, lite för tunn innan hon nu började matvägra. Problemet är mer att hålla henne där då hon lätt magrar av eftersom hon alltid är lite för tunn. Bara så ingen nu tror att hon ser ut som ett benrangel och mår dåligt ;D

Nu är jag inte så pigg på att börja testa massor av olika foder, risken finns att jag verkligen får kräsna hundar då som vill ha nytt foder varje vecka. Så nu är det åter till Standart normal, men jag tänker pröva Standart extra på Gilly, det innehåller högre värden av protein och fett. Har varit lite tveksam till att ge det då jag vet hundar som blivit lika höga av energi som fodret och det är inte det jag vill med Gilly som redan nu är en busloppa. Jag får helt enkelt pröva mig fram vart Gillys gräns går, man kan ju alltid blanda Standart normal och Standart extra tills man hittar en bra balans. Håll nu tummarna att hon äter det, men innehållet är det inte så stor skillnad på från det vanliga som hon brukar få. Får jag henne inte till att äta det här nu så är nästa steg Standart Vilt, men hjortköttet i det fodret kommer från Nya Zeeland, blir då lite tveksam... Vissa säger att det smakar mer... men det hörde jag med färskfoder också. Nåja det får nog allt dröja ett par månader innan vi testar något nytt nu. Nu kör vi Standart normal och Standart extra ett tag!

Känns skönt att veta att Standart är ett foder som mina hundar tycker om och äter av när de nu tom lämnar skålarna helt orörda med färskfoder. Ja nu har vi prövat färskfoder iaf och det var tyvärr inget för oss.

1 kommentar:

Anonym sa...

De saluki jag har träffat har velat ha frukost när de serveras :) Linnéa