onsdag 26 januari 2011

Valpmat!

Jag har sen Gilly kommit till oss försökt få upp henne i en bra vikt. Upp i vikt har hon gått men det fattas fortfarade lite och de sista kilon är svårt att få upp henne i. Det går ju inte att bara öka mängden mat då hon faktiskt inte äter upp allt då och om hon gjorde det skulle hon säkerligen bara bajsa mer då kroppen inte kan ta hand om allt torrfoder på en gång. Gilly äter Standart normal ett foder som jag är supernöjd med för övrigt och som jag varmt rekommenderar!

Har hört runt lite vad andra ger sina hundar för att öka dem i vikt och fått råd om slaktavfall och ister. Nu har Gilly lite känslig mage så med att ge henne slaktavfall och ister finns det en risk att hon istället skulle få diarre och inte öka i vikt för att magen krånglar istället.

Så inspirerad av valpmaten som en vän ger sin lilla goa vappsing så har Gilly nu fått lite ändrad meny vilket hon inte verkat missnöjd över precis. På morgonen är det äggstannning på 1-2 ägg och mjölk och 2 dl torrfoder - jag hoppas verkligen hon kommer fortsätta att äta det då just frukosten är den hon inte äter alls. Imorse åt hon glatt upp äggstanningen och några, några kulor torrfoder. När vi kommer hem från jobbet så får hon majsvälling med 2 dl torrfoder, jag vill inte ge henne för mycket mat då vi oftast tar vår långpromenad strax efter att jag kommit hem från jobbet och vinthundars magar är extra känsliga för magomvridning. Sen blir det kvällsmat 4 dl torrfoder på kvällen runt 20.00 som vanligt med rester från lillhusses middag och en skvätt olja på maten.

Jag har även funderat på att köpa bra färskfoder och blanda i maten ibland. Risken finns bara att torrfodret inte blir så populärt när det bjuds på massor av annat gott...

Jag hoppas nu att hon ska gå upp de där extra kilon nu!

Jester han är superfin i hull och päls just nu annars brukar han också vara lite på gränsen till att vara lite tunn. Yougi däremot han äter för alla tror jag... han ligger alltid på den övre gränsen han.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du har det som jag en som är för mager, en som äter för alla och en som är perfekt!
Jag håller med på att få upp Malte i vikt just nu!
Kram Linnéa

marlene sa...

Hej Camilla!

Har du testat de högenergifoderna som finns ute på marknaden? Tips - kolla vad fodret består av till största del: står det tex ris/vete först eller står det kyckling/annan proteinkälla? Jag kan varmt rekommendera Lupus foder - www.lupus.se Finns för känsliga magar, energibehov, olika proteinkällor mm. Ett bra foder består till största del av kött - det ska stå först i innehållsförteckningen. Tyvärr är det inte så på de flesta svenska foder...

Tycker inte du ska ge mjölk till henne då människor är det ända släktet som "tål" det. Samt att mixa med olika typer av tillägg kan göra att hon inte får i sig de rätta mängderna av vitaminer/mineraler som hon behöver ha. Detta får man genom ett bra helfoder.

Lycka till!
Marlene

marlene sa...

Har skrivit ett inlägg ang foder på min blogg - för jag har nyss kollat runt på änmet: http://my.opera.com/marleneswe/blog/olika-hundfoder-bra

Camilla sa...

Spännande Marlene - ska läsa din blogg! Alltid bra att läsa på och läsa om lite nytt!

Standart är enligt mig en av de bästa fodret på marknaden, det innehåller det jag vill ha i ett foder som animaliska proteiner, animaliskt fett, ris som enda spannmål och mycket höga vitamin och mineralervärden. Sen ska protein innehållet vara högt och fettmängden vara lagom, inte för mycket och inte för lite.

Jag vill inte använda ett högenergifoder på henne då det är vanligt att unga livliga hundar, speciellt greys blir väldigt uppe i varv - fulla av överenergi av sånt foder. Har testat Standart Extra på henne som är just ett foder med mer fett mm men hon blir lika full av högenergi som fodret ;).

Sen är det största problemet med henne att hon just inte äter... För att få henne att äta den mängd hon behöver så behövs det blandas i något mer just nu. Vill inte byta foder då alla mina är så himla bra i päls och mage av Standart. Sen tror jag inte på att byta foder tills man hittar något som hon äter... det kan ta tid... Vet att det inte är det bästa att blanda i annat smått och gott i maten, det kan göra dom kräsna också, men med tanke på hennes bakgrund som rescuehund (vi vet inget om hur hon varit i hullet eller vad hon fått för mat under sin viktiga tid som valp) så känns det väldigt vikigt att få upp henne i vikt och att få henne att äta den mängd torrfoder som hon behöver varje dag. Hon behöver få igång sin aptit helt enkelt!

I äggstanning är det bara en liten gnutta mjölk och mest ägg ;) Men jag vet att mjölk inte är det bästa.

Kramar