tisdag 21 september 2010

Planer, halsband och sorg.

Kursen i söndags var jätteskoj och jag fick med mig en hel del att tänka på hem och jag har satt mig ner och funderat på vad var och en av mina hundar behöver.

Jester - han tycker det mesta är kul och ställer upp på nästan allt. Vi kan alltid jobba mer med vår kontakt och göra roliga saker tillsammans, han älskar att vara med sin matte. Ska gå en prova på kurs med rallylydnad med honom bara för att roligt tillsammans! Så Jester och jag vi behöver bara ha roligt tillsammans och jobba mer på vår kontakt. Agility kanske också vore något då han gillar fart och fläkt... något att fundera vidare på.

Yougi - han har fler bitar vi behöver jobba med.  Det får inte blir för stora krav på honom för då stänger han av. Gå en lydnadskurs med honom skulle inte fungera då kraven ihop med nya människor och nya hundar skulle skrämma honom mer än stärka honom. Ska däremot gå en klickerkurs med honom för att kunna stärka honom. Tror att klicker kan vara ett bra hjälpmedel för mig att hjälpa Yougi att förstå när jag tycker han gör rätt. Min lilla lillkille vill bara göra rätt och finns det minsta risk att han gör fel eller kommer göra fel så stänger han av. Så klicker kan bli kanon! Att behöva vara i en grupp med andra hundar som inte är vinthundar och tillsammans med andra människor kommer bara det blir en utmaning för honom men en utmaning som kommer stärka honom. Sen tror jag att viltspår och kantarellkurs skulle vara något för Yougi och mig - där får han jobba själv vilket han gillar. Kontakt mm kan vi träna hemma i lugn och ro i miljö där han känner sig trygg. Så klicker och nosarbete tror jag är något för Yougi som tycker om att jobba.

Gilly - för henne är allt fortfarande nytt så med henne jobbar vi vardagslydnad och miljöträning här hemma vilket är alldeles tillräckligt för henne just nu.

Så roligt när man sätter sig ner och funderar över vad behöver min hund! Så jag ser framemot en aktiv höst och vår tillsammans med min trio!

Just nu en icke så aktiv trio...


Har inhandlat nya halsband och en sele men nu kan jag inte bestämma mig vilken färg som passar Jester bäst?

Hjälp mig, vad tycker ni? Rött eller grönt?


Även Gilly och Yougi fick nya saker!



Annars går mina tankar mest till min moster med familj som förlorat båda sina älskade lurcher flickor i en tragisk händelse. Stor kram till er! Tårarna bränner ständigt på ögonlocken och jag känner en stor kall tomhet - älskade Millie och Hondo <3

2 kommentarer:

Margaretha sa...

Både trevligt och tråkigt...
Val är aldrig lätt. Jag tycker ibland att det är bättre om det bara finns en färg så slipper jag vela hit och dit. Han passar i båda jag tycker att det gröna, nej förresten det röda.hm...Vilket riskerar du att tröttna på snabbast? Det liknar grejer som jag har sett när jag har kollat på fleecetäcke. Vi ska nog också ha en sele.Är inte nöjd med den jag köpte tidigare.(så är det också alltid)Frågan är vilken färg....?
Kul med aktivitet men vila också skönt, även för en matte!

marlene sa...

Grönt! Orange och grön matchar riktigt bra! :)

Så hemskt att förlora båda hundarna samtidigt! Skänker en tanke till dem jag med trots att jag aldrig träffat varken dem eller hundarna.

Här är ett litet tack till dig och neverneverland: http://my.opera.com/marleneswe/blog/roxy

Många kramar
Marlene, Roxy, Gibson & Griffin