torsdag 1 juli 2010

Självmordsbenägen hare...

Igår var jag och min syster ute med hundarna på en långpromis och tog vägen förbi hundhagen för att de skulle få springa av sig. Vi släppte hundarna som vanligt och Yougi far iväg som ett spjut... han hade fått upp spåret efter en hare som ligger INNE i hundhagen och trycker. Jag ser framför mig hur hundarna skulle få tag på haren och slita den i stycken... kan säga att de var bara millimetrar ifrån att haren klarade sig helskinnat. Tre galna Lurchers som bara har jakt på hare i huvudet (tror nog helt ärligt att de hade döda i huvudet men det vill jag inte tänka på...) springer fort kan jag säga och lyssnar inte för fem öre. Haren hittade som tur var ett hål i staketet och lyckades smita undan och jag fick tag i Jester och Yougi så de inte skulle hoppa över staketet vilket jag vet att iaf Jester kan. Sally däremot hann jag inte få tag på utan hon seglade snyggt över staketet och in i skogen efter haren, har upptäckt sen tidigare att Sally är en riktig höjdhoppare. Jag kastade över mina två till systra min och for efter Sally och ropade på henne - jag tog grinden. Lagom när jag kom ut genom hagen så kom Sally tillbaka genom skogen så hon var bara "borta" i några sekunder - duktig tjej! Efter harjakten blev det inte så mycket spring i hagen för mina två pojkar hade bara hare i huvudet men Sally släppte harjakten fort och gick över till att gräva grop. Så nu blir det till att kontrollera hela hagen på djur innan jag släpper mina vildar igen jag vill absolut inte vara med om en död hare - det skulle jag inte klara att ha på mitt samvete!

Innan nära döden upplevelsen för haren så fixade jag iordning lite aktivering till hundarna som de skulle ha idag.


Korv i vatten - jag la även i kokt kyckling. Sen in med allt i frysen till smaskiga iskuber med korv och kyckling. Idag fick de varsin! Sally älskade sin, den fröken gillar att ha något att göra.




 


Jester tyckte också att det var skoj även om han funderade ett tag på varför matte varit så korkad och fryst in godiset...





Yougi däremot han konstaterade att det han misstänk ett tag är sant - matte har blivit fulltständigt galen!!!

Ge mig fryst mat! Då tänker jag inte ens resa på mig ur bädden... inte när jag vet att det finns harar att äta här i Sverige också. På Irland har jag allt fått jaga och döda mina harar men här i Sverige FÅR man inte men nu vet jag att man KAN!

För Sally går allt kanonbra hon är verkligen en toppenhund! Vi tränar just nu på sitt, stanna, nej och att komma på visselpipan. Hon är en envis hund så det går när hon vill... inte alltid hon vill! Hon är duktig för övrigt, bra i möten med andra hundar, går mycket bra i koppel men behöver träna på lite vardagsmoment som de vi tränar på just nu. Kan tänka mig att hon skulle tycka att agility skulle vara skoj för där händer det mycket och fort men framför allt tror jag hon skulle passa till spår och sök där hon får använda sin hjärna ordentligt. Lydnad tror jag inte skulle passa fröken eftersom hon är så envis men vem vet bara hon knäcker nöten med kontakt och godis så kanske hon blir en stjärna! Föresten är hon redan världens bästa stjärna!!!

Så Sally letar efter ett aktivt hem som kan ta en envis hund med en stor portion humor. Det är nog vinthunden i henne som är envis... för de är experter på att lyssna när de själva vill och andra sidan om det nu är retriever i henne också som jag misstänker så kan de också allt vara mycket envisa under unghundstiden!

Inga kommentarer: